1.2.2014

Intian kastittomien dalit lasten koulut  - ohjelma 2/2

Kastittomien dalit-lasten koulut on ajankohtainen 15 minuutin radio-ohjelma Intian daliteista Radio Deissä lauantaina 18.1. JA 1.2.2014 klo 14.35. Projektit tarvitsevat jatkuvasti rukous- ja lahjoitustukea, jotta työ etenisi. Kiitos tuestasi!

OM tukee Intiassa kastittomien dalit lasten mahdollisuutta käydä koulua. Kerromme tässä ohjelmassa Intian dalitien eli kastittomien lasten kouluista ja köyhän dalit-yhteisön kehittämisestä. OM on rakentanut Intiaan Luhagudiin koulun ensimmäisen ja toisen rakennusvaiheen. Koulun kolmas rakennusvaihe toteutetaan tänä vuonna, jonka jälkeen koulussa on riittävästi luokkahuoneita 12-luokkaiselle koululle, mistä voi jatkaa opintoja collegeissa ja yliopistossa. Koulu on englanninkielinen, jotta köyhillä dalit lapsilla olisi mahdollisuus päästä jatko-opiskeluun. Intiassa kaikki opetus ylemmällä tasolla on englanninkielistä ja englanninkielinen koulu antaa mahdollisuuden jatko-opiskelulle. Koulussa on nyt 7 luokkaa, alempi- ja ylempi lastentarhaluokka ja luokat 1-5. Lasten vanhemmat ovat pääasiassa lukutaidottomia ja he elävät äärimmäisessä köyhyydessä. Koulunkäynti on yksi tapa katkaista köyhyyden kierre.

Koulun terveydenhoitaja tekee kouluterveydenhoidon lisäksi kotikäyntejä lähistön kyliin. Järjestämme tänä vuonna kolmannen terveysklinikan. Klinikan järjestämistä varten tuomme paikalle terveysalan ammattilaisia Intiasta ja muutaman suomalaisen lääkärin ja sairaanhoitajan. Lyhyen klinikan aikana autetaan ihmisiä akuuteissa vaivoissa, annetaan lääkitystä ja autetaan heitä jatkohoitoon. Haastatteluosuudessa haastatellaan terveydenhoitotiimiä, joka tuli auttamaan lääkintäleirille Luhagudii Intiaan syksyllä 2013 

Lataa radio-ohjelma mp3-tiedostona (2,6 Mt).

z-koulu-rakennus

Dalit-koulutus ja yhteisönkehittämishanke Intiassa
INTIAN KASTITTOMIEN DALIT LASTEN KOULUT 1.2.2014

 

Koulunkäynti on yksi tapa katkaista köyhyyden kierre 
Koulun lisäksi tuemme ympäristön kylien kehittämistä. Järjestämme heille erilaisia kursseja, jotka voivat antaa ammattiaitoa ja työmahdollisuuksia kurssin jälkeen. Koulun terveydenhoitaja tekee kouluterveydenhoidon lisäksi kotikäyntejä lähistön kyliin. Järjestämme tänä vuonna kolmannen terveysklinikan. Sen järjestämistä varten tuomme paikalle terveysalan ammattilaisia Intiasta ja muutaman suomalaisen lääkärin ja sairaanhoitajan. Lyhyen klinikan aikana autetaan ihmisiä akuuteissa vaivoissa, annetaan lääkitystä ja autetaan heitä jatkohoitoon. Kylien ihmiset ovat usein sairaita köyhyyden ja erilaisten puutteiden vuoksi. Sairaala tai lääkäri on heille monesti liian kaukana tai heiltä puuttuu kulkuväline tai varoja sairaalaan menoa varten. Tarvitsemme muutaman vapaaehtoisen Suomesta auttamaan klinikalla syksyllä 2014. Ota yhteyttä, jos asia kiinnostaa.

Luhagudin koulu on perustettu dalitien pyynnöstä ja se on englanninkielinen, koska englannin kieli on ainoa merkittävä kieli, jota tarvitaan opiskelussa ylemmällä tasolla Intiassa. Toivomme tähän työhön ystävien rukouksia ja taloudellista tukea.

z-ompkurs-opisk-ammattia
Ompelukurssilaiset opiskelevat ammattia.

Kurssitoimintaa nuorille

Teimme syksyllä tarkastusmatkan Intiaan nähdäksemme, miten asiat hoituvat Luhagudin dalitien yhteisökehittämishankkeessa. Kävimme katsomassa koulun pihassa erillisessä rakennuksessa pidettävää ompelukurssia.Se kestää vuoden ja paikalla ollut kurssi oli aloittanut edellisen vuoden marraskuussa. Kurssilla oli 10 naista, joista jokainen oli käynyt vähintään 7-10 luokkaa koulua. He olivat 10-25-vuotiaita.

Käyntimme aikana paikalla olivat opettaja ja 5 kurssilaista. Bussinkuljettajat olivat lakossa ja muut viisi eivät päässeet paikalle. Ompelukurssi kokoontuu 6 kertaa viikossa klo 14-16. Ompelukurssilaisilla oli käytössä jalalla poljettavat ompelukoneet. Sähkön saanti on epävarmaa eikä kodeissa ole mahdollisesti sähköä ollenkaan.
Uuden kurssin oli määrä alkaa marraskuussa 2013 ja sinne oli ilmoittautunut 12 oppilasta. Jossain oli menossa myös aikuisten lukutaitokurssi.

Seuraavana päivänä tapasimme tietokonekurssilaiset. Luhagudin koululla on tietokoneluokka, missä pidetään tietokonekursseja nuorille. Kurssia pidetään iltapäivisin klo 15-17. Kurssilla on 12 oppilasta, 4 naista ja 8 miestä. Kurssi kestää 6 kuukautta. Sen aikana käydään läpi perusasiat tietokoneesta. Tietokoneita on 5 ja kurssi käyttää Microsoftin ohjelmia. Oppilaat olivat lähistön collegesta, jonne he voivat saada paikan opiskeluun, kun ovat käyneet 10 luokkaa koulua.

z-tietokoneluokka-ja-kurssilaisia
Tietokoneluokka ja kurssilaisia.

Collegea kutsutaan nimellä +2 tai +3. Collegen käyneet saavat kandin tutkinnon. Tässä maaseudun collegessa voi saada kandin tutkinnon, niin ettei ole koskenutkaan koskaan elämässään tietokoneeseen. Saadakseen työpaikan heidän pitää kuitenkin osata käyttää Microsoftin ohjelmia. Tietokonekurssilla opettajina toimivat koulun opettajat, jotka päivällä opettavat koulussa.
 
Suunnitelmien mukaan vuosittain pitäisi kouluttaa 40 nuorta eri ammatteihin. Vuoden 2013 aikana lukutaitokurssille, ompelukurssille ja tietokonekurssille osallistui yhteensä 66 kurssilaista.

Sähkön saanti on ollut vaikeaa
Koululle sähkön saanti on ollut monen mutkan takana. Sähkö saadaan valtion sähkölaitos Sescolta. Dalit-koulujen keskustoimisto Hyderabadista maksoi sähkön saannista koulun toisen kerroksen rakentajalle, joka hankki kouluun sähköt, jota hän tarvitsi rakennustyömaalla. Rakentaja maksoi sähkön saannista sähkölaitos Sescon keskustoimistolle ja paikallistoimistolle. Kuitenkin Sescon aluetoimisto myöhästytti sähkön saantia 8-9 kuukautta vaatien lahjuksia. Rakennuttaja joutui maksamaan heille ylimääräistä. Sen jälkeen Sescon päätoimisto antoi paikalliselle Sescon toimistolle luvan antaa sähköä. Rakentaja sai lopulta sähkön koululle. Sähkö maksaa 1500 Rs eli noin 19 € / kuukausi ja sitä saa rajallisesti.

Koulun terveydenhoitaja
Terveydenhoitaja Urmila Nayak on opiskellut 2,5 vuotta terveysalan oppilaitoksessa ja on koulutukseltaan kätilö ja sairaanhoitaja. Hän käy edelleen lauantaisin jatkokoulutuksessa. Hän vierailee maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona lähistön kylissä.  Hän opettaa koululla terveysoppia, hindin ja englannin kieltä ja biologiaa. Hän tekee oppilaille terveystarkastukset säännöllisesti.


z2-anitan-isa-lup-opetella-lukemaan
Anita ja hänen isänsä Chatti.

Anitan isä Chatti lupasi opetella lukemaan
Vierailimme terveydenhoitajan mukana Nuasahi nimisessä kylässä, kun hän teki siellä kotikäyntejä. Hän tapasi käynnin aikana 8 ihmistä, 3 odottavaa äitiä ja vanhempia naisia. Kylässä asuu 90 ihmistä. Joitain kylän lapsista käy Luhagudin koulua. Kylän aikuisista vain 5 osaa lukea tai kirjoittaa. Luhagudin koulua käyvän Anitan isä Chatti ei osaa lukea ja kirjoittaa. Hän lupasi minulle opetella tämän taidon ja koulun johtaja lupasi auttaa, että sinne saadaan lukutaidon opettaja ja opettaja puusepän, muurarin ja rakentajan ammattiin.

Koulun oppilaat
Luhagudin koulussa on ylempi ja alempi lastentarhaluokka ja 5 varsinaista koululuokkaa. Koulussa on yhteensä 264 oppilasta, joista tyttöjä on 64 ja poikia 200. Kouluun on kaiken kaikkiaan rekisteröitynyt 352 oppilasta ja heistä on nyt jäljellä 264 oppilasta. Koulusta pois jäämiseen on monenlaisia syitä, esimerkiksi perhe muuttaa muualle. Tavoitteena on, että kouluun saadaan yhtä paljon poikia ja tyttöjä, mutta se on ollut ongelmallista. Vanhemmat eivät pidä koulumatkaa pienille tytöille turvallisena. Koulukuljetuksista on ollut puhetta, mutta se on kustannuskysymys. Lasten vanhemmat ovat täysin varattomia. Tyttöjä tarvitaan myös kotona apuna. Monien vanhemmat eivät osaa itse lukea ja kirjoittaa ja heidän kouluarvostuksensa ei ole niin korkea. Monissa perheissä eletään äärimmäisessä köyhyydessä eikä nälkä ole tuntematon asia. Toivomme tähän työhön ystävien rukouksia ja taloudellista tukea.


z-aamun-avauksen-suoria-riveja
Aamunavauksessa oppilaat järjestäytyvät riveihin ja rukoilevat yhteen ääneen.


Syksyllä Luhagudin koululla järjestettiin lääkintäleiri. Suomesta leiriin osallistui suomalaistiimi, joka käsitti lääkärin, yhden sairaanhoitajan, terveydenhoitaja-kätilön ja terveydenhoitajaopiskelijan. Tapasin terveydenhoitotiimin Hyderabadissa ja haastattelin heitä ennen kuin he lähtivät viidakkokylään Luhagudiin. Kuunnellaan millä mielellä he olivat matkaan lähteneet: Terveydenhoitotiimi joutui odottelemaan Odishan pääkaupungissa muutaman päivän ennen kuin he saattoivat jatkaa matkaa Luhagudiin. Pyörremyrsky Phailin oli tuhonnut teitä ja sähkölinjoja ja rannikon asumuksia. Onneksi lähes miljoona ihmistä oli siirretty turvaan ja kuolonuhrien määrä ei ollut korkea.

Luhagudissa klinikkapäivinä potilaita kävi noin 100 päivässä. Koska tiimissä oli 4 henkilöä, kaksi keskittyi tekemään terveystarkastuksia lapsille, ennen kuin he menivät lääkärin vastaanotolle. Lääkärin apuna oli suomalainen sairaanhoitaja, joka haastatteli potilaita, varsinkin aikuispotilaita, teki haavahoitoja, verensokerinmittausta ja verenpainemittauksia. Samalla hän sai olla opettamassa paikallista terveydenhoitajaa, joka hoitaa lapsia ympäri vuoden.

 Kaikilta klinikalle tulevilta lapsilta tutkittiin kaukonäkö. Myös monet aikuiset halusivat testauttaa näkönsä. Lasten näöt olivat yleensä normaalit. Ainoastaan yksi 15-vuotias poika osoittautui todella huononäköiseksi, jonka jatkohoitoa silmäspesialistin luokse kartoitettiin.

Lapsia haastateltiin myös siitä, kuinka he olivat kokeneet hirmumyrskyn ja olivatko kotona paikat pysyneet ehjinä. Myös monet aikuiset kertoivat tunnoistaan. Koululla oli ollut majoituksessa kylältä perheitä päivän pari, koska koulu oli tukeva rakennus. Koulun pihalla oleva naisten ompeluluokkarakennus oli kärsinyt tuulesta ja aaltopeltikatto oli lähes lentänyt taivaan tuuliin. Ompelukoneet oli siirretty koulun sisälle luokkaan turvaan.

Lasten terveysongelmat olivat pääasiassa huonot hampaat, vatsavaivat, yleistä heikkoa oloa (anemia, malarian jälkitilat) ihottumat, erilaisia murtumien jälkivaivoja. Matojen häätö oli kuluneena vuotena tehty 6 kk:n välein. Vatsavaivojen yhtenä syynä voisi olla myös pitkät välit ruokailussa.

Lauantaina oli sinä päivänä koululla olleille oppilaille opetushetki yleisesti hygieniasta, madoista huonon käsihygienian seurauksena. Aikuisten ongelmat ovat mm. nivel- ja selkävaivat, iho-ongelmat, malaria, anemia.

Sunnuntaina tiimi sai jostain kautta tietää, että Odishaan odotettiin jo toista pyörremyrskyä, jonka seurauksena alueelle tulevat taas kovat rankkasateet. Yhteys ulkomaailmaan oli satunnaista.

Tiimi päätti siirtyä pois alueelta vielä siinä vaiheessa, kun tiet olivat ajokelpoisia.Matka Luhagudista Bhubaneshwariin kesti sateessa ja vesiliirrossa lähes 7 tuntia, koska tiet olivat huonossa kunnossa. Pääkaupunki oli osittain tulvinnan vuoksi veden peittämä. Viemärit olivat tukkeutuneet jo pyörremyrskyn aikana ja uusi sade vain pahensi tilannetta.