Erityiskoulu 31.1.2015


Erityiskoulu Afganistanissa – osa 2

Kuurot haluaisivat mennä keskenään naimisiin, mutta Afganistanissa vanhemmat päättävät siitä. Kerromme tässä ohjelmassa Afganistanista ja vammaisten auttamisesta siellä. Kuulemme kaksi haastattelua, missä Itä-Afganistanin vammaishankkeen apulaisjohtaja kertoo vammaishankkeesta ja onnistumisista siinä työssä ja kuurojen mallikoulun johtaja kertoo koulunsa päättäneistä kuuroista nuorista, jotka haluavat mennä keskenään naimisiin. Mutta vanhemmat yrittävät estää sen, kun pelkäävät, että kahdelle kuurolle syntyisi kuuroja lapsia. Näin ei ole kuitenkaan käynyt.


Lataa radio-ohjelma mp3-tiedostona (2,6 Mt)


y kuur koul matem


ERITYISKOULU AFGANISTANISSA – 2. osa 31.1.2015


Erityiskoulun muuttaminen inklusiiviseksi opetukseksi

Kuurot haluaisivat mennä keskenään naimisiin, mutta Afganistanissa vanhemmat päättävät siitä.

Operaatio Mobilisaatio on jo yli 22 vuoden ajan tehnyt työtä vammaisten parissa Afganistanissa. Ensimmäinen vammaishankkeemme oli näkövammaishanke, joka aloitettiin vuonna 1993. Työ kuulovammaisten parissa aloitettiin vuonna 1998. Myöhemmissä vammaishankkeissa on autettu kaikenlaisia vammaisia. Afganistanissa on huomattava määrä vammaisia. Hanke, josta nyt kerromme, on nimeltään ”Erityiskoulun muuttaminen inklusiiviseksi opetukseksi”.

Inklusiivista opetusta on harjoitettu jo vuosia hankkeittemme yhteydessä, missä kuuroja, sokeita ja fyysisesti vammaisia on autettu tavallisiin kouluihin käymään koulua terveiden lasten kanssa. Kouluttamiamme vammaisia on tuettuna päässyt opiskelemaan myös opettajien valmistuslaitokseen ja yliopistoon.

Hankkeemme Itä-Afganistanin osaston apulaisjohtaja Ahad kertoo hankkeen toiminnasta:

”Olen tehnyt työtä 18 vuotta vammaisten parissa. Meillä on ohjelmia vammaisten auttamiseksi. Me autamme vammaisia pääsemään avun piiriin myös fysioterapiassa ja ortopediassa. Autamme heitä saamaan vammaisten apuvälineitä. Annamme inklusiivista opetusta näkö- ja kuulovammaisille lapsille. Meillä on ammattikoulutusta ja laina-ohjelma vammaisille. Meillä on vammaisena liikkumisen ohjelma ja vammaisten puolesta puhumisen ohjelma. Opetamme myös perheitä ja yhteisöjä siitä, miten voitaisiin välttää vammautuminen. Puhumme vammaisten puolesta ja heidän oikeuksiensa puolesta yhteisöissä, alueellisesti ja kansallisella tasolla.”


y afgproj aut vamm lapsia
Afgaaniprojekti auttaa vammaisia lapsia.


”Meillä on monia menestystarinoita vammaisten auttamisesta. Kerron nyt näkövammaisesta, jonka nimi on Heivat. Hän syntyi sokeana. Häntä vietiin monien lääkärien tutkittavaksi, mutta siitä ei ollut apua. Tätä tapahtui 4-5 vuotta.

Kun hankkeemme etsi vammaisia hänen alueellaan, Heivatin vanhemmat saivat tietää mahdollisuudesta, että kuulo- ja näkövammaisia voitiin auttaa hankkeemme kautta. Heivatin isä laittoi hänet koulutusohjelmaamme, missä hänelle ensin opetettiin miten liikkua sokeana. Heivat oppi kulkemaan kotona ja lähiympäristössä. Hän oppi kulkemaan yksin kauppaan, moskeijaan ja kouluun. Heivatille opetettiin kaksi vuotta pistekirjoituksen lukemista ja kirjoittamista, jonka jälkeen hänet laitettiin tuettuna valtion kouluun ensimmäiselle luokalle. Hankkeen työntekijät tulivat kouluun ja opettivat oppilaita ja opettajia näkövammaisuudesta ja Heivat saattoi käydä koulua terveiden lasten kanssa. Hän on nyt seitsemännellä luokalla. Heivat sanoo, että hän ja hänen perheensä ovat tyytyväisiä, että sokeus ei ole hänelle enää ongelma, sillä hän voi lukea ja kirjoittaa. Hän haluaa käydä koulun loppuun ja mennä yliopistoon opiskelemaan lakia, jotta hän voisi auttaa Afganistanin ihmisiä.”

-    Onko se mahdollista, että sokea voi opiskella lakia yliopistossa?

”Meillä on nyt kaksi naista, jotka ovat sokeita, jotka opiskelevat lakia Nangarharin yliopistossa. Tätä ennen he opiskelivat kaksi vuotta opettajainvalmistuslaitoksessa ja valmistuivat sieltä ja hakivat yliopistoon ja pääsivät sinne. He ovat ollet siellä toista vuotta ja valmistuvat 5 kuukauden kuluttua. Vammaisilla on mahdollisuus opiskella Afganistanissa yliopistossa. Nangarharin yliopistossa on näiden naisten lisäksi yksi fyysisesti vammainen opiskelemassa insinööriksi. Lisäksi 8 vammaista opiskelee Nangarharin opettajainvalmistuslaitoksessa.”


y vuoristotie kabul itaan
Afganistanilaista vuoristotietä Kabulista itään.


Haastattelu


Kiitos, että olet muuttamassa Afganistania kanssamme tukesi ja rukoustesi avulla.

Kävimme syksyllä Afganistanissa. Matkamme tarkoitus oli tarkastaa hankkeitamme. Tapasimme hankkeittemme työntekijöitä ja kävimme katsomassa kenttätyötä Kabulin alueella. Kauemmas ei ollut lupa mennä turvallisuussyistä. Maan itäosissa olevan hankkeen johtajat tulivat tapaamaan meitä Kabuliin ja saimme raportit työn etenemisestä.

Haastattelin erityiskoulun johtajaa ja hän kertoi erityiskoulun kuuroista oppilaista. Haastattelu on tehty englanniksi ja haastattelussa tulkkina toimii Pirjo Alajoki.


Teen tätä haastattelua Kabulissa Afganistanissa ja tässä vieressäni on erityiskouluhankkeen johtaja ja hän kertoo erityiskoulun oppilaista.

-    Lupasit kertoa koulunne oppilaista.

”Jokaisella kuurojen koulun oppilaista on oma tarinansa. Kuulevat ihmiset ovat kiinnostuneita näkemään, kuinka kuurot keskustelevat keskenään viittomalla. Jo monen vuoden aikana koulustamme on valmistunut 12. luokalta yhteensä 27 oppilasta ja jotkut heistä ovat valmistuneet myös opettajien valmistuslaitoksesta. Mitä enemmän koulutamme kuuroja ja lähetämme heidät elämään yhteisössä, niin sitä paremmin ihmiset tuntevat heidät. Koulutamme heitä myös ammatteihin. Kun ihmiset tuntevat heidät, niin he saavat työpaikkoja.

Kerron nyt yhden tytön tarinan. Siihen aikaan, kun talebanit olivat vallassa, tämä tyttö oli kuusivuotias. Hän oli perheensä ensimmäinen lapsi. Kun hän oli viisivuotias, perhe lähetti hänet Pakistaniin tarkastettavaksi, ja he totesivat, että hän oli kuuro. Perhe oli hyvin pettynyt. He rakastivat tätä tyttöä. Kun hän oli kuusivuotias, hänet lähetettiin kuurojen kouluumme. Olin silloin opettajana kuurojen koulussa ja aloin opettaa häntä. Hänen nimensä on Feresta. Hän tuli kouluun veljensä kanssa ja hän istui veljensä vieressä luokassa. Kun veli lähti johonkin, niin tyttö alkoi itkeä ja hän halusi lähteä kotiin. Tällä tavalla teimme työtä hänen kanssaan joitain kuukausia. Saimme hänet erotettua hänen veljestään ja hän alkoi seurata opetusta ja alkoi oppia. Luokassa hän tuli tutuksi minun kanssani. Opetin luokassa hänelle viittomakieltä pikku hiljaa. Hän tuli kouluun, kun talebanit olivat vallassa ja nyt hänestä on tullut aikuinen. Viime vuonna hän valmistui koulustamme 12. luokalta. Hän valmistui koulusta hyvin arvosanoin. Hän oli luokkansa toiseksi paras.

y nais vain huntu paall
Afganistanissa monin paikoin naiset saavat kulkea ulkona vain hunnutettuna.


Myöhemmin eräs poika, joka oli valmistunut koulustamme 12. luokalta, meni kihloihin tämän tytön kanssa. Aluksi perhe ei halunnut, että hän menisi naimisiin kuuron pojan kanssa. Perhe halusi, että hänellä olisi kuuleva aviomies, että yhteisössä kuuleva aviomies voisi tukea häntä. Vanhemmat tulivat kysymään meiltä, mitä pitäisi tehdä. Pitäisikö tytön mennä naimisiin kuuron pojan vai kuulevan pojan kanssa. Sanoimme, että kun tyttö piti tästä kuurosta pojasta, niin olisi hyvä, jos he saisivat mennä naimisiin. He voisivat kuuroina paremmin kommunikoida keskenään. He voisivat ymmärtää toisiaan ja se on tärkeää.

Sanoin vanhemmille, että se ei ole tärkeää, jos tyttö saisi rikkaan miehen tai kuulevan miehen. Meillä oli jo kokemusta kahdesta tytöstä. He olivat hyvin kauniita ja he menivät naimisiin kuulevien miesten kanssa. Mutta myöhemmin kuulevat miehet toivat vaimonsa takaisin heidän vanhempiensa luo ja jättivät heidät sinne. He sanoivat, että haluamme vaimon, joka istuu ja puhuu kanssamme, kun tulemme kotiin. He sanoivat, olemme väsyneitä katsomaan häntä ja puhumaan hänen kanssaan viittomakielellä. Vuoden tai parin vuoden kuluttua kuurot vaimot tuotiin takaisin vanhempiensa luo.

Tämä oli meidän kokemuksemme ja sanoimme, että on parempi, että he menevät naimisiin oman päätöksensä ja halunsa mukaan. Vanhemmat hyväksyivät tämän, vaikka tämä poika oli hyvin köyhä. Hän oli valmistunut 12. luokalta. Me autoimme heitä ja me koulutimme heidät tietokoneohjelmissa ja opetussysteemeissä. Nyt pojalla on työpaikka. Hän tekee työtä opetusosastolla. Tyttö on valmistunut 12. luokalta ja hän saattaa mennä opiskelemaan opettajien valmistuslaitokseen. Jos hän haluaa naimisiin menon jälkeen, niin hän voi jatkaa opiskelua, jos perhetilanne sen sallii. Tytön isä ja pojan äiti ja perheet ovat hyvin tyytyväisiä, vaikka he odottivat vähän aikaa ja tulivat puhumaan avioliittoasioista ja tästä kysymyksestä. Tämä oli hyvä ja me neuvoimme heitä. He ovat nyt hyvin onnellisia ja toivon, että heillä olisi menestyksekäs elämä. Pojalla, joka valmistui koulustamme, on nyt hyvä työ ja heillä on toivottavasti hyvä perhe.

He ovat onnellisia. Molemmat heistä tekivät aviopuolison valinnan itse. Tämä on harvinaista maassamme, sillä tätä ei yleensä maassamme sallita. Monet perheet eivät salli poikiensa ja tyttäriensä valita itse puolisoaan.

 

y kyla vuorten juurella afg
Afganistanilainen kylä vuoren juurella.

 

Haluamme vähentää yhteisössä ajattelua, että kuurot eivät voi tehdä tiettyjä asioita.
Jotkut perheet eivät halua naittaa kuuroa tytärtään ja sanovat, ettei hän voi saada perhettä eikä hän voi hoitaa lastaan, jos he naimisiin menon jälkeen saisivat lapsen. Haluamme osoittaa näille ihmisille, että he voivat saada perheen ja he voivat saada lapsen. He voivat hoitaa perhettään kuten muutkin ihmiset. He voivat käydä kaupassa, voivat saada työpaikan ja voivat tehdä kaikkea, mitä muutkin tekevät. Tulemme vähentämään yhteisössä sellaista käsitystä, että kuurot eivät voi tehdä joitain asioita. He voivat. Sanon, että he eivät ole kykenemättömiä.

Me sanomme ihmisille, että me olemme kuin vammaiset, kun emme osaa heidän viittomakieltään. Esimerkiksi, jos emme osaa pashtua tai englantia, niin emme voi puhua tällä kielellä. Viittomakieli on kuin meidän kielemme, kun osaamme viittomakieltä voimme puhua niin kuin muutkin puhuvat, kun osaavat omaa kieltään.

Kuusi tyttöä koulustamme on mennyt naimisiin kuuron kanssa. Yhdellä heistä on nyt lapsi. Yksi kuuroista pojista meni naimisin kuulevan tytön kanssa. Vanhemmat eivät antaneet hänen mennä naimisiin kuuron tytön kanssa. He pelkäsivät, että heille tulisi kuuro lapsi. Mutta onnettomuudeksi tällä pojalla, joka meni naimisiin kuulevan tytön kanssa, on nyt kuuro lapsi. Mutta kun kaksi kuuroa meni naimisiin, niin heillä on nyt kuuleva poika. Kuurouteen on geneettiset syyt, kun mennään naimisiin lähisukulaisten kanssa. On myös monia muitakin syitä kuten sota, kemialliset aineet ja lääkkeet. Lääkkeet ovat ulkomailta tuotuja. Lääkkeitä ei tuoteta Afganistanissa. Kun lääkkeitä tuodaan ulkomailta, niin meillä ei ole hyviä laboratorioita, missä tarkistettaisiin, että lääkkeet olisivat hyviä.

Yritämme näyttää, että asioiden hoitaminen toisin, kuin ihmiset usein luulevat, on mahdollista.

© OM Suomi - Tämän radio-ohjelman tuottamiseen on saatu Ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyöhankkeisiin antamaa tiedotustukea.