20.3.2016

Vammaisia koulutielle Afganistanissa - osa 2/2

Kun sokeat lapset pääsevät Afganistanissa kouluun, he ovat niin innokkaita ja ahkeria koulussa, että he usein menestyvät paljon paremmin kuin heidän näkevät luokkatoverinsa.

Lataa radio-ohjelma mp3-tiedostona (2,6 Mt)

u kotikoulun oppilaita
Hankkeemme oppilaita

Afgaaniprojektit tekevät työtä vammaisten parissa Kabulin ympäristössä ja Itä-Afganistanissa

Kolmen vuoden hankkeessa toteutetaan monipuolista inklusiivisen opettamisen mallia, missä parannetaan vammaisten lasten kouluunpääsymahdollisuuksia ja opetuksen tasoa 15 valtion koulussa Kabulin maakunnassa. Inklusiivisuudella tarkoitetaan hankkeessa sitä, että vammaiset lapset laitetaan samaan kouluun muiden lasten kanssa.

Istun hankkeemme toimistossa Kabulissa Afganistanissa pienessä huoneessa, jossa työskentelee 2-3 ihmistä. Paikalla on hankkeen johtaja, joka on sokea mies. Hän sokeutui aikuisiällä päähän osuneen iskun johdosta. Hän oppi nopeasti pistekirjoituksen ja muut asiat, joita sokea tarvitsee liikkumiseensa. Paikalla on myös koko vammaistyön johtaja. Hän on vammaistyön erityisasiantuntija ja he ovat luvanneet kertoa meille inklusiivisesta opetuksesta valtion kouluissa. Hankkeemme kouluttaa valtion koulun opettajia vammaistyöhön

-    Te olette kouluttaneet valtion koulujen opettajia vammaistyöhön. Kuinka heidän taitojaan pidetään yllä?
Teemme työtä viidessä koulussa. Meillä on opettajia jokaisessa koulussa. Opettajista yksi on koulutettu viittomakielessä, toinen pistekirjoituksessa ja kolmas on koulutettu inklusiivisessa opetuksessa. Koulutetut opettajat kouluttavat viisi opettajaa osaamaan viittomakieltä ja viisi opettajaa osaamaan pistekirjoitusta ja kymmenen opettajaa osaamaan inklusiivista opetusta.
Tämä tarkoittaa sitä, että kouluttavat opettajat kouluttavat joka koulussa 20 opettajaa. Se merkitsee, että he kouluttavat viidessä koulussa 100 opettajaa.

u kabulin taloja
Kabulin taloja vuoren rinteessä
 
-    Koulussa, jossa kävimme, rehtori halusi myös opetella viittoma kieltä ja kouluttava opettaja opetti häntä kolme kertaa päivässä 15 minuuttia kerrallaan ja näimme myös kuinka luokkien ovissa oli luokan nimi kirjoitettu pistekirjoituksella.
Me laitoimme pistekirjoitustekstit luokkien oviin. Näin koulusta tehdään enemmän inklusiivinen. Laitoimme nämä tekstit luokkien oviin darin kielellä. Nyt näkevät lapset näkevät tekstit ja sokeat lapset voivat lukea sen pistekirjoituksella sormenpäillään. Näin koulusta tehdään enemmän inklusiivinen. Kun luokissa näkyy julisteita viittomakielellä, niin myös kuulevat lapset voivat oppia viittomakieltä.

Meillä on tavoite. Aloitamme sen ala-asteelta, ja alamme opettaa viittomakieltä kuuleville lapsille. Kun opetamme viittomakieltä kuuleville lapsille, niin kuuroilla lapsilla on viittomakieltä osaavia kuulevia lapsia ystävinään. Tätä on helpompi toteuttaa ala-asteella kuin yläasteella. Tämä on yksi tavoitteistamme, jonka haluamme toteutuvan tulevaisuudessa, että koulut tulevat todella inklusiivisiksi.

Kun sanomme inklusiivinen, niin silloin kuulevat lapset ja kuurot lapset puhuvat viittomakielellä keskenään, sokeat lapset käyttävät pistekirjoitusta ja näkevät lapset voivat käyttää myös pistekirjoitusta. Jokainen osaa puhua toinen toisensa kielellä. Kun tämä tapahtuu, tulemme silloin enemmän inklusiiviseksi. Kun sinä tulet tänne ja puhut suomen kieltä. Mutta kukaan muu ei osaa sitä, niin tilanne ei ole silloin inklusiivinen. Mutta jos minä alan puhua suomea, ja joku muukin alkaa puhua suomea, silloin meistä tulee enemmän inklusiivisia.

Tapasin juuri inklusiivisen opetuksen neuvoa antavan komitean dast de barshissa. Meillä on neljä lasta komiteassa kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Kaksi näistä pojista sanoi, että he haluavat oppia pistekirjoitusta. Meillä on koulussa huonosti näkeviä lapsia ja me olemme valmistelemassa sitä, että kouluun otetaan sokeita lapsia. Lapset ovat innoissaan tästä. He näkevät pistekirjoitusta kaikkialla koulussa ja he tunnustelevat sitä sormillaan. He sanovat, tätä me haluamme oppia. Me haluamme, että lapset oppivat sitä, niin sitten lapset, jotka istuvat luokassa, voivat auttaa toisiaan. Kun opit jonkun toisen luokassa olevan kieltä, niin silloin luokka on enemmän inklusiivinen.

u vamm last iltapaivaluokka
Iltapäiväluokan lapsia

-    Kuinka kauan tässä koulussa on ollut inklusiivisen opetuksen neuvoa antava komitea?
Tammikuusta 2015 lähtien.

-    Onko ollut helppoa saada perustettua näytä komiteoita?
Se on ollut vaikeaa saada niitä alkuun. Tapaamme heitä kärsivällisesti viikoittain. Olemme äskettäin aloittaneet neuvoa antavan inklusiivisen opetuksen komitean, jossa on mukana joku opetusosastolta ja koulun rehtori. Tämä on neuvoa antavaa toimintaa. Me selitämme, mitä hyötyä komiteasta on. Kerromme heille, mikä tehtävä heillä komiteassa on ja annamme heille komitean toimintaohjeet. Pidämme heille kuukausittain kokouksia. Tästä on tullut hyvä käytäntö.

Alkuperäisenä tavoitteena oli saada komitea koolle joka toinen kuukausi. Mutta nyt työn alussa he kokoontuvat kerran kuussa, kun aivan aluksi komiteoita ei ollut ja koulutimme kouluille kouluttavia opettajia. Mutta nyt vuoden loppuun saakka kokoonnumme kerran kuussa.

-    Voisitteko kertoa jonkun malliesimerkin työstänne?
Meillä on eräs oppilas, jonka nimi on Junos. Hän asuu Estalib alueella. Hän kertoi, että neljä vuotta sitten hän oli koulussa toisella luokalla. Hän kertoo, että hän meni aamulla kouluun ja iltapäivällä hän meni veljensä ja erään ystävänsä kanssa paimentamaan lehmiä vuorille. Siellä oli räjähteitä, jotka räjähtivät ja hänen veljensä menetti yhden silmän ja hän menetti molemmat silmänsä ja ystävä menetti toisen kätensä. Hän kertoi, että hän oli räjähdyksen ja sokeutumisen jälkeen hyvin murheellinen. Hän ajatteli, että hän ei voi käydä koulua ja hän joutuu jäämään kotiin. Perheeni oli tästä asiasta myös hyvin murheellinen. Kuulin järjestöstänne ja siitä, että sokeat voivat myös käydä koulua.

Kun sitten tehtiin selvitystä vammaisista hänen alueellaan, niin hänet löydettiin ja hän pääsi esiopetukseen ja oppi pistekirjoituksen ja hän on nyt koulussa ensimmäisellä luokalla. Hän päätti sitten, että talven aikana hän opiskelee toisen luokan oppikirjat, niin että vuonna 2016 hän olisi kolmannella luokalla. Hän ja hänen vanhempansa ovat tyytyväisiä ja niin ovat yhteisön johtajat hänen kylässään. Erilailla vammaiset lapset voivat käydä koulua, kun he oppivat pistekirjoituksen tai viittomakielen.

u kadunvarressa kauppias
Afganistanilainen katukauppias
 
Yksi lapsista ohjelmassamme kertoi tänään tarinan. Hän on sokea tyttö ja hänellä on sokea veli. He ajattelivat, että he eivät voisi koskaan oppia lukemaan tai kirjoittamaan. Äiti sanoi, että kun hänen tyttärensä oli aloittanut pistekirjotuksen opettelun, niin kaikki pitkät illat hän kuulee naputusta, kun tytär harjoittelee pistekirjoituksen kirjoittamista. Hän tekee pisteitä paperiin, joista muodostuu pistekirjoituksen kirjaimia ja pisteen painamisesta kuuluu ääniä.

Tytär on oikein hyvä pistekirjoituksessa. Äiti sanoo, että tytär kirjoittaa ja lukee kaikki illat pistekirjoitusta. Äidin täytyy pakottaa tytär lopettamaan, kun he kaikki muut haluavat mennä nukkumaan, sille pisteiden kirjoittamisen ääni pitää muut hereillä. Äiti on kuitenkin hyvin tyytyväinen ja siksi hän antaa talostaan yhden huoneen opetuskäyttöön, niin, että hänen sokea tyttärensä ja muita sokeita voidaan opettaa siellä. Yksi huone on muutettu opetusluokaksi. Hän on tyytyväinen työhömme, ja siksi hän on ollut halukas antamaan tilojaan kaikkien käyttöön.

-    Onko tytär nyt koulussa?
Heillä on kotikoulu. Hänen veljensä on valmistunut kotikoulusta ja hän on mennyt valtion kouluun. Tytär opiskelee kotona, sillä vanhemmat eivät halua, että heidän tyttärensä menisi valtion kouluun. Me hoidamme hänen koulun käyntinsä kotona. Hän käy siellä kaikki koululuokat.

-    Mitä ovat ne syyt, miksi lapset ovat sokeita? Johtuvatko ne onnettomuuksista vai tuleeko sokeutta jonkun väärän lääkkeen käytön seurauksena?
Kun lapset saavat korkean kuumeen pienenä, he voivat menettää kuulonsa. Yksi suuri syy on geneettinen. Naimisiin meno lähisukulaisten kanssa aiheuttaa mahdollista vammaisuutta lapsissa. Tämä on yksi suuri syy ja ongelma.

-    Mistä johtuu, että sokeat menestyvät terveitä paremmin koulussa? Olen ajatellut, että he saavat hyvää tukiopetusta ja se auttaa heitä. Äskettäin joku sanoi, että he menestyvät paremmin koulussa, kun he eivät näe ja näin he eivät häiriinny näkemästään ja voivat paremmin keskittyä opiskelemiseen.
On monia syitä, miksi sokeat oppilaat menestyvät näkeviä paremmin koulussa. jos menetät jonkun aistin, niin muut aistit kehittyvät vahvemmiksi. Näemme tyypillisesti, kun lapsesta tulee sokea, niin hänen muistikapasiteettinsa lisääntyy. Heidän keskittymiskykynsä paranee ja he kuuntelevat paremmin. He painavat muistiinsa enemmän informaatiota.

Myös jos koulunkäynti ja opiskelu ovat kiellettyjä, ja tarjoutuu koulunkäyntimahdollisuus, niin silloin on motivoituneempi ja innokkaampi opiskelemaan. Silloin alkaa edistyä nopeammin. Jotkut lapsistamme näkevät kavereiden menevän kouluun ja he itse eivät pääse kouluun. Sitten kaverit puhuvat: ”sinä olet tyhmä, sinä et käy koulua”. Kun heille tulee sitten mahdollisuus mennä kouluun, niin he opiskelevat innokkaasti. He menestyvät koulussa hyvin ja menestyvät paremmin kuin heidän kaverinsa. Tätä tapahtuu monille heistä.


© OM Suomi - Tämän radio-ohjelman tuottamiseen on saatu Ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyöhankkeisiin antamaa tiedotustukea.

Lisää artikkeleita...

  1. Afgaanivammaiset -ohjelma 1/2