Ikkuna Maailmaan OM uutiset
7.10.2017

k inside b4l


Evankelioiva Bus4life – vuosi kerrallaan eteenpäin

OM:n Bus4Life -kirjastoautotyö suunnitellaan vuodeksi kerrallaan. Joka vuosi on suunniteltu vuosiohjelma, missä maassa ja mihin aikaan bussi kulloinkin on. Tämä on tehty OM:n Suomen toimiston ja paikallisten kenttien vastaavien toimistojen kanssa. Esa Tuuri on ajanut kirjastoautoa 4 vuotta ja hän palaa Suomeen. Tilalle tarvitaan uusi kuljettaja.

Bus4life on kirjastoauto, joka tekee evankelioivaa työtä kaakkoisen Euroopan maissa levittäen evankelioivaa kirjallisuutta ja järjestäen tilaisuuksia yhdessä OM:n paikallisten tiimien ja seurakuntien kanssa. Bussin nykyinen kuljettaja on Esa Tuuri päättää nelivuotisen työkautensa vuoden loppuun mennessä. Hänen tilalleen tarvitaan uusi kuljettaja.

Haastattelin Esaa WhatsAppin välityksellä, kun hän oli bussin mukana pitämässä lasten tilaisuuksia romanialaisessa pikkukylässä. Äänityksen taustalta kuuluun meneillään olevan lasten tilaisuuksien ääniä. Tämä on haastattelun toinen osa.

-    Millaista kirjastoautonkuljettajaa haetaan?

Koska kirjastoautonkuljettaja on lähetystyöntekijä ja koska kyse on kristillisestä kirjastoautotyöstä ja hengellisen kirjallisuuden levittämisestä on tietenkin selvää, että kuljettajan pitää olla kristitty, siis uskossa Jeesukseen Kristukseen. Lisäksi on toki hyvä, jos kuljettaja on innostunut evankelioimistyöstä tai ihmisten kohtaamisesta.

-    Millaista kirjastoauton kuljettajan työ on?

Kirjastoautotyössä olen päässyt tutustumaan paikallisten kristittyjen elämään eri maissa niin kaupungeissa kuin maaseudun kylissäkin. Olen päässyt tutustumaan seurakuntaelämään ja paikalliseen arkeen. Lisäksi olen oppinut kirjastoautotyössä puhumaan romanian kieltä ja venäjänkielentaito on työssä paljon kehittynyt. Lisäksi olen oppinut hieman ymmärtämään unkaria, tshekkiä ja slovakkia sekä ukrainaa. Lisäksi olen tutustunut paikallisiin lähetystyöntekijöihin, jotka eri maissa tekevät työtä.

Käytännössä kirjastoautotyö suunnitellaan vuodeksi kerrallaan. Joka vuosi on suunniteltu vuosiohjelma, eli missä maassa ja mihin aikaan bussi kulloinkin on. Tämä on tehty OM:n Suomen toimiston ja paikallisten kenttien vastaavien toimistojen kanssa. Kukin kenttä suunnittelee aktio-ohjelman annetulle ajankohdalle erikseen. Kun saavumme aktiopaikalle, järjestämme kirjat kirjahyllyihin järjestykseen ja aktioryhmän kanssa järjestämme aktio-ohjelmaa, muun muassa verenpaine ja verensokerin mittausta sekä erilaista evankelioivaa lasten ohjelmaa.

Itse kirjastoauton kuljettajana osallistun aktion järjestelyihin. Tämä kuljettajan tehtävä on paljon muutakin kuin auton ajamista. Totta kai auton ajaminen on vastuullani ja auton perushuollot niin kuin kuljettajan työssä yleisestikin. Mutta tämä evankelioivan kirjastoauton ajaminen on paljon muutakin kuin kuljettajan työtä. Olen vastuussa kirjastoauton tekniikan käytöstä aktion aikana. Tämä tarkoittaa käytännössä auton äänentoistojärjestelmän, videoprojektorin ja sähköagregaatin sekä muun auton tekniikan käyttöä aktioiden aikana. Lisäksi olen osallistunut aktio-ohjelmaan ja ollut puhujana aktioissa ja seurakuntavierailujen aikana olen esitellyt kirjastoauto työtä. Olen ollut tulkkina paikallisten aktiolaisten, että ulkomaalaisten aktiolaisten välillä sekä muissa tilanteissa olen ollut mahdollisuuksien mukaan avuksi.

Lataa radio-ohjelma mp3-tiedostona (2,6 Mt)